לרבים מאיתנו יש תכניות ברורות הכוללות עבודה עד גיל הפרישה ויציאה מכובדת לפנסיה. על אף זאת, החיים מלאים הפתעות וישנם אילוצים בריאותיים שבגינן הפרישה מוקדמת יותר. המאמר יפרט כל מה שחשוב לדעת על פנסיה רפואית.

 

קצבת פנסיה רפואית

פנסיה מוקדמת עקב מחלה או תאונה היא מצב שבו מאבדים את כושר העבודה בכל מקצוע סביר ונאלצים לקבל קצבה חודשית בהתאם לאחוזי הפנסיה שנצברו. במילים אחרות, אדם שחלה או נפצע ולא יכול להמשיך לעבוד בעבודתו או בכל עבודה המתאימה את כישוריו והשכלתו, יוכל לעבור וועדה רפואית או להוכיח באמצעות מסמכים רפואיים ובדיקות שאינו כשיר ויהיה זכאי לקבל קצבת נכות מהפנסיה.

את הקצבה יהיה ניתן לקבל גם במידה והעובד מאבד את כושר העבודה באופן זמני לאותו פרק זמן. הקצבה עצמה אינה 100% מהמשכורת. מדובר על 75% משכר הפנסיה לנכות. יחד עם זאת, ניתן לקבל קצבת נכות גם מהביטוח הלאומי.

 

קצבת נכות מביטוח לאומי

אם יוצאים לפנסיה רפואית מוקדמת לפני גיל הפרישה (לגברים גיל 67 ולנשים גיל 62), ניתן במקביל להגיש תביעה לנכות כללית במוסד לביטוח לאומי בגין המחלה או הפציעה שהביאו לאובדן כושר עבודה. לאחר הגשת טפסים ומסמכים רפואיים תזומנו לוועדה רפואית עם רופאים מומחים מהתחום שמונע מכם לתפקד והם יקבעו את אחוזי הנכות.

אם מדובר על נכות זמנית תקבלו מענק חד פעמי ואם מדובר על נכות צמיתה, תקבלו קצבה חודשית. מאחר ולא ניתן לקבל קצבה כפולה, ביטוח הפנסיה יקזז את הקצבה של הביטוח הלאומי, אלא אם תגישו בקשה לתשלום מהפנסיה ומהביטוח הלאומי.

 

ליווי של עורך דין בפרישה לפנסיה רפואית

בתהליך היציאה לפנסיה רפואית מומלץ להסתייע בעורך דין אובדן כושר עבודה על מנת שיפנה את המבוטח לרופאים מומחים ויסייע לו להוכיח שאכן אינו מתפקד. ניתן לפרוש רפואית בכל גיל אך למרות זאת הסיכוי לפרישה מוקדמת יהיה גבוה יותר בגיל 50 מאשר בגיל 40.

עורך הדין ילווה את המבוטח לוועדה הרפואית בחברת הביטוח ובמוסד לביטוח לאומי ויסייע לו לקבל קצבה חודשית על מנת שימשיך להתפרנס. בנוסף, במידה והפנסיה הרפואית לא תאושר, עורך הדין יסייע לעתור לחברת הביטוח הפרטית בה מבוטחים על אובדן כושר עבודה או להליך מול משרד הבריאות.

 

פרישה רפואית לעובדי מדינה

עובדי מדינה יכולים לפרוש לפנסיה רפואית לאחר 10 שנות עבודה ולקבל קצבת נכות לאחר וועדה רפואית שתבדוק את מצבם הרפואי. למשל, מורים המבוטחים בפנסיה תקציבית שמבקשים לפרוש בגין מחלה או פציעה יזומנו לוועדה רפואית של משרד הבריאות ויוכלו לפרוש אם הוועדה תשתכנע שאינם מסוגלים לתפקד.

יחד עם זאת, לאחר הפרישה הרפואית לא יוכלו לעבוד יותר בשירות המדינה. גם עובדים שפוטרו לפני וותק של 10 שנים יהיו זכאית לנכות רפואית. בגיל הפרישה העובדים יהיו זכאים לפנסיית זקנה מהביטוח הלאומי בנוסף לקצבת הנכות.

פנסיה רפואית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *