אלימות משטרתית במעצר משמעותה כי השוטרים הפעילו לחץ וכוח בלתי סביר על החשוד או על הגורם המתפרע בעת מעצרו או הובלתו למעצר. על השוטר עצמו, אשר שומר על הסדר הציבורי, להימנע מהפעלת כוח שייחשב בלתי סביר או שבעקבות הפעלת כוח זה המצב יתדרדר לאלימות משטרתית.

אם הייתם עדים או הופעלה נגדכם אלימות משטרתית במעצר, כדאי ומומלץ לברר את הנושא עם עו”ד פלילי, אשר יוכל לייעץ לכם בנושא זה לגבי המשך התביעה וניהול התיק. כדאי לשכור את שירותיו של עורך הדין מהר ככל האפשר, כבר בשלבים הראשונים של החקירה, כדי לאסוף עוד ועוד ראיות שיוכלו להוות הוכחה בבית המשפט לאותה אלימות.

כיוון שתביעות אלו עלולות להיות סבוכות וקשות יותר להוכחה אם המקרה אירע בין שני האנשים ביחידות, כאשר מילתו של האזרח שקולה כנגד מילתו של השוטר, ההמלצה היא לצלם את האירוע או לבקש ממישהו שיסייע לכם בתיעוד הנעשה.

 

סיטואציות בהן אפשרית הפעלת כוח משטרתית

ישנן סיטואציות בהן יכולים השוטרים לנהוג בכוח נגד חשוד המובא למעצר, כמו למשל כאשר הוא מתנגד לכך. כמו כן, הפעלת כוח מותרת גם במצב בו מזהה שוטר כי אדם מסוים הולך לבצע עבירה פלילית ובכוונתו לעשותה, כאשר הוא תופס את האדם כבר מבצע את הפעולה או כאשר נתפס אדם במעשה אלימות או טרור אשר מסכנת את שלום כלל הציבור.

במקרה זה הוא יכול לעצור את האדם, גם אם הדבר כרוך בהפעלת כוח, ובלבד שהוא יזדהה בפניו כשוטר לפני כן. הפעלת כח יכולה להיות גם במצבים של הפגנות לא חוקיות, כאשר המפגינים לא שועים לאזהרתם ודרישתם של השוטרים להתפנות.

במקרים אלה מותר לשוטרים לנהוג ולהפעיל כוח, אולם כוח זה חייב להיות מידתי ומספיק לנטרול האדם החשוד ולהובלתו למעצר. הפעלת כוח חזק או לא מידתי גם במקרים אלה ייחשב לאלימות משטרתית.

 

מתי הפעלת הכוח תיחשב לאלימות משטרתית במעצר?

כאשר השוטרים פועלים בכח שאינו מידתי או הכרחי, כמו למשל הפעלת כוח על חשוד שכבר אזוק, פעולה זו עלולה להיחשב כאלימות. כמו כן, כוח חזק ולא הכרחי עלול להיות מופנה גם כלפי חשוד אשר מאיים או מתבטא באלימות מילולית. פעמים רבות, לצערנו, הגבול בין אלימות משטרתית לבין הפעלת כוח מידתי הינו אפור ולא ברור.

לכן, כל מקרה שמובא לבית המשפט ייחקר וייבחן על פי ההקשר הספציפי בו הוא התרחש. נקיטת כוח ומשמעותה כלפי אדם זה או אחר יכולה להיות נתונה לפרשנות סובייקטיבית ואינה חד משמעית, במרבית המקרים. לכן, ישנה חשיבות משמעותית וקריטית לעירובו של עו”ד פלילי בכל מקרה בו חושב החשוד כי נגרם לו עוול וננקטה כלפיו אלימות שלא לצורך.

 

מי צריך לפנות לעו”ד פלילי בעניין אלימות משטרתית במעצר?

כיום, הן השוטרים והן האזרחים מסתובבים עם מצלמות הנמצאות בטלפון האישי או על גופם, כך שבמרבית המקרים ניתן להתחקות אחר השתלשלות האירועים. שוטרים מואשמים, פעמים רבות במקרים של אלימות משטרתית במעצר, לאחר שמופץ סרטון זה או אחר במדיה החברתית, למרות שהסיקור הינו מגמתי וחד צדדי.

עם זאת, השוטרים מגובים בדרך כלל על ידי עורכי הדין המשטרתיים אשר מסייעים להם במעמד זה, בעוד שהאזרח או החשוד שנעצר נאלץ לשכור את שירותיו של עו”ד פלילי באתר https://www.lawyersivan.co.il. מייד עם החקירה הראשונית או הפעלת הכוח הלא מידתי, על החשוד ליצור קשר עם עו”ד פלילי, המנוסה בתחום זה, ולשטוח בפניו את הסיפור המלא.

במהלך המשפט יידרש עורך הדין להוכיח כי אכן הופעלה אלימות לא מידתית כנגד הלקוח, אשר צפוי לזכות בפיצויים עקב עוגמת הנפש שנגרמה והנזקים הפיסיים או הנפשיים מהם נפגע החשוד. יש לזכור, כי ניסיונו של עורך הדין ויכולת השכנוע שלו בבית המשפט, יוכלו לבסס את תיק התביעה ולגרום להצלחתו של המשפט.

 

מה יש לעשות כאשר נופלים קורבן לאלימות משטרתית?

גם אם נראה לכם שנפלתם קורבן לאלימות משטרתית, אסור לכם להגיב באלימות חוזרת, מכיוון שזה עלול להוביל להאשמות בתקיפת שוטר. העונש בגין תקיפת שוטר עלול להיות בין שלוש לחמש שנות מאסר, אם היא נעשית בנסיבות מחמירות. כמו כן, עלול השוטר המותקף לשלוף את נשקו, כך שהאירוע עלול להסתיים בטרגדיה מסוג אחר.לכן, חשוב שהתגובה של הקורבן או הנפגע תהיה גם היא מידתית ובעלת טווח מצומצם.

ההמלצה היא לבקש ממישהו בקהל סיוע מיידי או עזרה בצילום המקרה, כך שתמונות אלו יוכלו לשמש כראיות בבית המשפט, בעת התביעה. לאחר סיום המקרה, ניתן יהיה להגיש תביעה או תלונה כנגד השוטרים הספציפיים במח”ש (מחלקת חקירות שוטרים), או לתבוע את השוטרים הללו בהליך בבית המשפט, כאשר עומד לצדכם עו”ד פלילי.

 

לסיכום

שוטרים ורשויות אכיפת החוק יכולים להסתייע בהפעלת כוח כאשר הם עוצרים חשוד או מובילים אותו למעצר. עם זאת, לפעמים מפעילים השוטרים כוח שאינו מידתי ולמעשה מופעל ללא הסבר או הקשר מתאים, או לאחר שהחשוד כבר אזוק או נמצא מסכים למעצר. במקרים אלה ונוספים תיחשב הפעלת הכוח כאלימות משטרתית.

מי שהופעל נגדו כוח שאינו סביר לטעמו, יכול לפנות לסיועו של עו”ד פלילי, המנוסה בתחום זה ומכיר את החוק על כל פרטיו הקטנים. יש לזכור כי הגבול העובר בין הפעלת כוח מידתי לזה שאינו מידתי אינו ברור פעמים רבות, ורבים המקרים הנמצאים תחת התחום האפור.

בית המשפט יידרש להבחין בין המקרים, לאחר שיבחן את הראיות וההוכחות הקיימות בתיק. לכן, אין להקל ראש בבחירתו של עורך הדין אשר יטפל בתיק, אשר עליו תלויה הצלחת המשפט.

עורך דין פלילי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *