כחלק מהתמודדות עם משבר הדיור, יצאה המדינה לפני כמה שנים עם תוכנית מחיר למשתכן, שמעניקה הנחה משמעותית מאוד למי שרוצים לקנות דירה, עומדים בתנאי הכניסה לתוכנית וזוכים בהגרלה. רוכשי דירה במחיר למשתכן עשויים להידרש למכור אותה, למרות שהחוק אינו מאשר זאת באופן עקרוני בפרקי זמן מסוימים. פנייה לוועדת חריגים יכולה לאפשר מכירה כזאת. אלו המקרים בהם פנייה כזו אפשרית.

 

ועדת החריגים של משרד הבינוי והשיכון

משרד הבינוי והשיכון הוא אחד ממשרדי הממשלה. משרד זה אחראי על הוצאתה לפועל של תוכנית מחיר למשתכן, שאמורה לסייע לאנשים שונים במדינה להתמודד עם משבר הדיור כאמור. במשרד הבינוי והשיכון פועלת ועדת חריגים. מדובר על וועדה בעלת הסמכות לאשר מכירת דירה שנקנתה במסגרת מחיר למשתכן. החוק קובע שאפשר למכור דירה כזו רק לאחר פרק זמן מסוים. ועדת חריגים מחיר למשתכן יכולה לאפשר את מכירת הדירה.

 

מתי היא רלוונטית?

ועדת החריגים מטעם משרד השיכון והבינוי רלוונטית כאמור במצב בו אדם שרכש דירה במסגרת מחיר למשתכן מעוניין למכור אותה. החוק קובע שאת הדירה שנרכשה במסגרת מכיר למשתכן ניתן יהיה למכור רק לאחר 5 שנים מקבלת טופס 4 עבור הדירה, או לאחר 7 שנים מהזכייה בהגרלה. מי שרוצה למכור את הדירה שלא לאחר פרקי הזמן הללו, לא צריך אישור מהוועדה, והוא יכול פשוט להציע אותה למכירה.

 

גירושין

במקרה של גירושין, הוועדה יכולה לקבל את בקשת בעלי הדירה. הדירה ככל הנראה מתאימה למשפחה, כך שגירושין עשויים להפוך באופן מובהק את הדירה לכזאת שאינה מתאימה לצרכים של בעליה, שמחליטים לחיות בנפרד מעתה.

 

חדלות פירעון

מצב של חדלות פירעון מתרחש כאשר אדם מגיע לשפל כלכלי, בו הוא אינו מסוגל להחזיר את החובות הגבוהים שלו לנושים השונים. במצב הזה עשויה להיענות הוועדה לבקשת החייב למכירת הדירה, כדי שיוכל להחזיר את חובו.

 

בעל או בעלת דירה שמתחתנים

אם אדם מסוים רכש דירה במסגרת מחיר למשתכן כשמצבו המשפחתי הוא רווק, ולאחר תקופה מסוימת הוא התחתן, הוא יכול לטעון בפני הוועדה שהדירה אינה עוד מאפשרת לו מחייה בהתאם למצבו הזוגי.

 

מוות במשפחה

מוות במשפחה, של בן או בת הזוג למשל, יכול ליצור מצב בו בן או בת הזוג שנשארים בחיים מחזיקים בדירה שגדולה מדי למידותיהם. הוועדה במשרד השיכון יכולה לאשר את מכירת הדירה במצב כזה.

 

מצוקה כלכלית

חדלות פירעון היא מצב כלכלי חמור, אך ישנן עוד מצוקות כלכליות רבות שאדם יכול להיכנס אליהן. אם אותו אדם הוא בעל חובות רבים אך אינו במצב של חדלות פירעון, השבת החובות יכולה להציל אותו מכניסה אל הליך כזה. הדבר עשוי להתאפשר על ידי מכירת דירה שנקנתה בהליך למשתכן.

מחיר ועדת חריגים לתושב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *