התסמונת הרפואית פיברומיאלגיה מכונה גם בשם דאבת השרירים והיא הוכרה לאחרונה כמזכה בקצבת נכות. פיברומיאלגיה היא תסמונת הגורמת לכאבים במערכת השלד והמפרקים ללא רקע דלקתי. חולים רבים הסובלים מתסמונות זו חווים תחושת נימול בגפיים, עייפות כרונית, בעיות קוגניטיביות שונות, קשיים בהירדמות וקושי בתנועה בעיקר בשעות הבוקר. במאמר זה נרחיב לגבי מיצוי הזכויות מביטוח לאומי למי שסובל מתסמונות זו.

 

לקות של ממש

על פי הערכות כ-2.5% מהאוכלוסייה בישראל סובלים מפיברומיאלגיה, כאשר 90% מתוכם הם נשים. תקרת אחוזי הנכות לתסמונת פיברומיאלגיה עומדת על 40% על פי קריטריונים ברורים של הביטוח הלאומי. עמדת הביטוח הלאומי היא שמדובר בלקות גופנית של ממש ולא בלקות נפשית ושחשוב שמי שסובל מתסמונת זו ימצה את זכויותיו. עוד על  פיברומיאלגיה ביטוח לאומי כאן.

 

על קביעת אחוזי נכות

פיברומיאלגיה נמדדת בדומה לתסמונת תשישות כרונית במסגרת הבחינה של הוועדות הרפואיות. אחוזי הנכות שהוועדה מוסמכת לפסוק נעים בין 10% ל- 40% בקפיצות של 10%. במידה התובע וסובל מתסמינים קליניים שגורמים להפרעה תפקודית קלה תיקבע עבורו דרגת החומרה המינימלית של 10%. כאשר ההפרעה בינונית, אחוזי הנכות יעלו בהתאמה לכדי 20% ו- 30%.

בעלי סימנים קליניים חמורים אשר מצריכים טיפול קבוע ושמונעים מהאדם להתנהל בשגרה יזכו אותו ב- 40% נכות. חומרת הנכות נקבעת על פי חומרת הסימנים הקליניים. הדבר נעשה בהתאם לסולמות הערכה מקובלים לסימפטומים הנלווים ולחומרתם. חומרת הנכות משקפת את מידת ההפרעה בתפקוד ואת ההשלכות של התסמונת על התפקוד התעסוקתי והתפקוד החברתי.

 

מיצוי זכויות והטבות

מלבד הזכאות לקצבת נכות לסובלים מתסמונת זו זכאות לקבלת סיוע ומענה מצד הביטוח הלאומי בכל הנוגע להוצאת תו נכה ופטור ממס הכנסה. ההכרה מאפשרת גם מימון רכישת תרופות מטעם הביטוח הלאומי עד לתקרה של 500 ש”ח לרבעון. בעלי 20% נכות שנפסקה לצמיתות, זכאים גם לקבלת סיוע בשיקום מקצועי ובלימודים על מנת להשתלב בשוק העבודה.

 

תהליך קבלת הקצבה

התהליך מתחיל בהכנות לפני התביעה ובאיסוף המסמכים והאבחנות הדרושות לוועדה הרפואית. מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום לאורך כל התהליך על מנת למקסם את סיכויי התביעה. לאחר  הגשת התביעה מקבלים זימון לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. הוועדה קובעת את דרגת אי הכושר ואת אחוזי הנכות ולאחר מכן ניתן לקבל את הסיוע והקצבה.

 

סיכום פיברומיאלגיה ומיצוי זכויות

לסיכום הנושא, פיברומיאלגיה היא תסמונת שעשויה להגביל ולהקשות על ניהול אורח חיים שגרתי לאלו הסובלים ממנה. חשוב לקבל טיפול ומענה הן רפואי על ידי מרפאות הכאב ומומחי רפואה בתחום והן כלכלי באמצעות הגשת תביעה לאחוזי נכות מהביטוח הלאומי. חשוב להבין שפיברומיאלגיה היא הפרעה כרונית בעלת סיכויי החלמה נמוכים וכדאי לקבוע נכות בהקדם.

עורך דין

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *