על פי החוק במדינת ישראל אופניים חשמליים אינם מוגדרים ככלי רכב ממונע למרות שיש להם מנוע חשמלי. החוק מונע מנפגעי האופניים החשמליים לקבל פיצוי כפי שנקבע לנפגעי תאונות הדרכים. למרות זאת יש מה לעשות. המאמר יתאר כיצד יש לפעול.

 

מה ההגדרה של אופניים חשמליים בחוק

אופניים חשמליים אינם נחשבים לרכב ממונע ולכן אינם מחויבים לבטח את עצמם בביטוח חובה כשם שכלי רכב אחרים מחויבים. זוהי החלטה מועדת לפורענות מאחר והנפגעים לא יוכלו לתבוע פלת”ד, אלא רק תביעה אזרחית של נזקי גוף. רוכבי האופניים החשמליים נוהגים בצדי הכבישים למרות שאינם מורשים לכך, על מדרכות, פארקים ושבילי אופניים.

בשנת 2,014 תוקן החוק לגבי רישיון הנהיגה של רוכב האופניים ולמעשה הוחלט שאין צורך ברישוי. גם תקנה זו מונעת מהנפגעים לקבל פיצוי על פי חוק הפלת”ד. הסיבה לכך שאין צורך ברישוי נובעת מעידוד תושבי הערים לעשות שימוש בכלי תחבורה חלופיים על מנת למנוע פקקים וזיהום אוויר. על אף זאת, הולכי רגל נפגעים וכאשר פונים לתבוע נתקלים בקשיים כיוון שהפסיקה אינה חד משמעית. כנסו לאתר של עורכי דין פייפר כהן לפרטים נוספים.

 

מתי יהיה סוף להפקרות?

מאחר שאין לרוכב האופניים רישוי או ביטוח חובה נוצר מחדל בכל הנוגע לתביעה המשפטית לקבלת פיצוי על נזקי גוף עקב תאונת דרכים של הולך רגל עם אופניים חשמליים. לעומת זאת, כאשר רוכב אופניים חשמליים נפגע מרכב הוא יכול לתבוע פיצוי על פי חוק נפגעי תאונות הדרכים כי לרכב יש ביטוח חובה שהתביעה מוגשת כנגדו. זאת הסיבה שעל המחוקקים בכנסת יש לשים סוף להפקרות של פגיעה בהולכי רגל עם אופניים חשמליים.

 

איך ניתן לפעול כשנפגעים מאופניים חשמליים?

הדרך הטובה ביותר היא לפנות לעורך דין תאונות דרכים ולהגיש תביעה עבור נזקי גוף. מדובר במשפט נזיקין אזרחי המופנה לפוגע. על הולך הרגל להוכיח שאכן נעשתה פגיעה ושרוכב האופניים החשמליים היה אשם בתאונה. תביעה כזו לוקחת זמן ולא בטוח שיהיה ניתן לזכות בה אם אין הוכחת אשמה.

לעומת חוק הפלת”ד בו אין צורך להוכיח אשמה כדי לקבל פיצוי. גם לרוכב האופניים החשמליים יש בעייתיות כאשר מתרחשת תאונה עצמאית. לאמור, רק אם רוכב האופניים מבוטח בביטוח תאונות אישיות הוא יהיה זכאי לפיצוי מחברת הביטוח בהתאם לתנאי הפוליסה או במקרה ויש הוכחה שנפגע בדרך לעבודה או בחזרה ממנה ואז לתבוע את הביטוח הלאומי על תאונת עבודה.

 

יתרונות מול חסרונות

לסיכום, כדי לא לצאת קרח מכאן ומכאן המחוקק חייב להסדיר את המעורבות של אופניים או קורקינטים חשמליים בתאונות עצמאיות ומול הולכי הרגל ולא רק למצוא את היתרונות של הרכיבה כמונעת זיהום אוויר ופקקים. ככל שלבתי המשפט יהיה יותר ברור כיצד להתנהל בסוגיה זו, כך גם ימצא פתרון לתאונות הדרכים של רוכבי האופניים החשמליים.

אופניים חשמליים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *