קבלת מעמד אפוטרופוס על אדם אחר היא אף פעם לא דבר פשוט. בסוף מדובר על ניהול ענייניו, הרכושיים וגם הרפואיים, לעיתים גם ללא הסכמתו, ואין ספק שמדובר באירוע מורכב. מתי נוכל לקבל אפוטרופוס על אדם מבוגר? מה זה אומר בכלל אפוטרופוס? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

מה זה אומר אפוטרופוס?

ההגדרה לאפוטרופוס היא אדם, שיכול להיות גם גוף כלשהו, שדואג לענייניו של מישהו מסוים, שלא יכול לדאוג לעצמו. המינוי של האפוטרופוס יתבצע על ידי בית המשפט. והוא יחליט האם האפוטרופוס הוא לגוף או לרכוש, או לשניהם. כלומר האם הוא מקבל את ההחלטות הרפואיות וההחלטות הנוגעות לעניין הרכוש שלו, או רק החלטות שנוגעות לעניין הגוף אבל לא לעניין הרכוש. יש לציין שכל ילד, עד גיל 18, נמצא בחזקת הוריו והם האפוטרופוסים שלו.

אַפּוֹטרוֹפּוֹס

אז מתי נמנה אפוטרופוס על אדם מבוגר?

חוק הכשרות והאפוטרופסות, ובעקבותיו תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ותקנות בית המשפט לענייני משפחה, מסדירים את כל נושא מינוי האפוטרופוס, ואם אתם מתעניינים בתחום, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין אפוטרופוס, שידע לתת לכם את המידע. אז מה הם המקרים שאכן נמנה אפוטרופוס?

  • אדם שבית משפט הכריז עליו כעל פסול דין, אם זה בגלל מחלת נפש או ליקוי שכלי, שבית משפט החליט שלא יכול לנהל את ענייניו, וזאת לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.
  • קטין שהוריו נפטרו – קטין שהוריו נפטרו, או אינם יכולים למלא את חובתם כהורים, מקבל אפוטרופוס שיהיה אחראי עליו עד הגיעו לגיל 18.
  • בוגר עם צרכים מיוחדים – אדם בוגר שהוגדר כאדם עם צרכים מיוחדים שלא יכול לנהל את ענייניו, גם זה על פי חוק, מקבל אפוטרופוס מומחה לעניין זה.
  • קשיש שמגיע למצב דמנטי או מצב אחר שגורם לו לאי יכולת לנהל את ענייניו כראוי. גם הוא, מקבל לפי החוק אפוטרופוס, לפעמים לעניינים רפואיים, ולפעמים גם רכושיים, כלומר ניהול ענייניו הכספיים.
  • מאושפז בבית חולים שלא מסוגל להביע את דעתו. במקרים רבים, כאשר נדרשת החלטה לגבי הליך רפואי כלשהו, והמטופל לא יכול להחליט, ממונה אפוטרופוס בעזרת עובדת סוציאלית, וגורמים משפטיים, על מנת שיקבל את ההחלטה עבורו.

 

מי יכול להיות אפוטרופוס?

כל אדם יכול להיות אפוטרופוס, כמובן לאחר בחינת נציגי הרווחה והגורמים המשפטיים. גם תאגיד או מוסד, ואפילו עמותה יכולים להיות. וישנו האפוטרופוס הכללי, מוסד במשרד המשפטים, שיכול למנות את נציגו כאפוטרופוס במקרה הצורך. גם על כך מומלץ להתייעץ עם עורך דין אפוטרופוס במידת הצורך.

לסיכום, אדם שמוגדר ככזה שלא אחראי למעשיו, וזאת על ידי בית משפט שמגדיר אותו כפסול דין, או שהוא מאובחן כאדם עם צרכים מיוחדים, או אדם קשיש שכבר אינו מסוגל לנהל את ענייניו, מקבל אפוטרופוס מאת בית המשפט.

 

איש אפוטרופוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *