אחת ההחלטות הגדולות בחיים היא ההחלטה על רכישת דירה. זהו רגע גדול כמעט כמו חתונה או לידה, והוא הולך להשפיע על החיים במידה דומה. מדובר ככל הנראה בהוצאה הגדולה ביותר שתעשו בימי חייכם ולכן היא דורשת ידע והבנה. כמעט כל רכישת דירה בישראל מתבצעת בעזרת המשכנתא. זוהי הלוואה לטווח ארוך לצורך רכישת נכס. הכנו לכם מדריך להיכרות עם המשכנתא לקראת רכישת דירה.

 

מה היא משכנתא?

משכנתא היא הלוואה עם מאפיינים מיוחדים. היא ניתנת לצורך רכישת נכס נדלנ”י, לטווח אורך במיוחד של 20 או 30 שנים. המשכנתא יכולה להיות הלוואה שמהווה את מרבית התשלום על הנכס. היא על נכס נדל”ן כיוון שלמעשה הבנק מחזיק בנכס יחד איתכם עד שתסיימו את ההחזר.

 

מי נותן משכנתאות?

את המשכנתאות לרוב נותנים הבנקים, או שהם מתמחים במשכנתאות או שיש להם זרוע ייעודית שאחראית על התחום הזה בבנק. זה אומר שעיקר ההתנהלות שלכם תהיה מול הבנק. כדי לבצע את ההחלטה החכמה ביותר, טוב תעשו אם תבצעו מחקר מקיף על התנאים שנותן כל בנק בהתחשב בצרכים המיוחדים שלכם. תוכלו גם לפנות לעזרה מקצועית ולקבל ייעוץ משכנתא, זהו למעשה שלב כמעט בסיסי שכל לוקח משכנתא עובר. ישנן חברות ויועצים רבים כדוגמת ייעוץ משכנתא מקצועי – משכנתא אינפו. פנייה לייעוץ תוכל לחסוך לכם כסף בדרך לקבל את ההחלטה המשמעותית על לקיחת המשכנתא.

 

מה היא ריבית המשכנתא ואיזה מסלולים ישנם?

המשכנתא היא הלוואה ולכן הדבר החשוב ביותר להחליט לגביה הוא מסלול הריבית. הריבית קובעת כמה כסף תשלמו בהחזר החודשי בסופו של דבר. הריבית היא הרווח של הבנק, הסיבה שהוא נותן משכנתא. ישנם מסלולי ריבית שונים – ריבית קבועה וריבית משתנה, ריבית צמודה למדד המחירים במשק וריבית לא צמודה. ריבית קבועה כשמה כן היא, קבועה, היא מעניקה ביטחון אבל גם לא תוכלו להנות מתקופות בהן הריבית במשק נמוכה ממה שקבעתם. ריבית משתנה היא ריבית שמשתנה בתנאים מסוימים, היא יכולה לעלות והיא יכולה לרדת, ועל כן חשוב להבין היטב את תנאי המשכנתא ומה יכול להשפיע על שינוי הריבית אם בחרתם במסלול זה.

 

איך יודעים איזה משכנתא לקחת?

המשתנה החשוב ביותר לתשובה על השאלה הזאת הוא כושר ההחזר שלכם. כלומר כמה אתם מרוויחים וכמה אתם יכולים לשלם בכל חודש חזרה לבנק. חשוב לקחת בחשבון שתצטרכו לעמוד בהחזר הזה לאורך שנים ארוכות, ולכן כושר ההחזר צריך לצפות פני עתיד כאשר באים לקבל את ההחלטה הזאת.

 

סיכום

סקרנו כאן את המושגים הבסיסיים להבנת המשכנתא. לפני שלוקחים מחויבות כזאת גדולה חשוב להיעזר ביועצים מומחים ולבצע בעצמכם מחקר מעמיק. זוהי תקופה מרגשת של התחלות חדשות, קניית בית חדש והתחלת חיים חדשים בבית משלכם, אבל חשוב לבצע החלטות כאלה בחוכמה ומתוך ידע וביטחון.

משכנתא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *